(Un)Abhängigkeit der Medien/ (nie)zależność środków masowego przekazu

In Ungarn entsteht ein skrupelloser Führerstaat

Das neue Mediengesetz Ungarns ist antidemokratisch. Von Zensur bis zum Ruin unliebsamer Medien umfasst es alles, was sich ein autoritäres Regime wünscht.

Veröffenlichung/ data publikacji: 22.12.2010

Gruboskórna Europa

Premier Węgier Viktor Orbán we wtorek w nocy przeforsował ustawę kagańcową. Dzięki niej jego rząd będzie mógł kontrolować i finansowo szykanować wolne media. W Europie nie reaguje na to nikt.
Niestety, populizm Orbána zmieszany z panońskim mesjanizmem i nacjonalizmem rodem z XIX w. może być bardziej niebezpieczny niż haideryzm.

Veröffenlichung/ data publikacji: 22.12.2010

Do przyjaciół Węgrów

''Podstawą naszego systemu jest opinia publiczna, najważniejszym zadaniem jest to prawo utrzymać. Gdyby ode mnie zależała decyzja, czy lepiej mieć rząd bez prasy informacyjnej, czy prasę bez rządu, nie wahałbym opowiedzieć się za drugą ewentualnością''.
Nie sądziłem, że będę musiał przypominać Viktorowi Orbánowi te słynne zdania Thomasa Jeffersona, jednego z ojców demokracji amerykańskiej.

Veröffenlichung/ data publikacji: 21.12.2010

Gemeinsame Erklärung - Appell gegen die Angriffe auf Wikileaks

Allgemeine Erklärung der Menschenrechte der Vereinten Nationen, Artikel 19: "Jeder hat das Recht auf Meinungsfreiheit und freie Meinungsäußerung; dieses Recht schließt die Freiheit ein, Meinungen ungehindert anzuhängen sowie über Medien jeder Art und ohne Rücksicht auf Grenzen Informationen und Gedankengut zu suchen, zu empfangen und zu verbreiten." 


Veröffenlichung/ data publikacji: 16.12.2010

16 osób w finale konkursu do Rady Nadzorczej Polskiego Radia

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wytypowała 16 osób startujących w konkursie do Rady Nadzorczej Polskiego Radia. Po merytorycznej ocenie nadesłanych kandydatur z konkursu odpadło 26 osób.

Veröffenlichung/ data publikacji: 08.12.2010

Biskupi zamykają tygodnik katolicki

Z rynku znika tygodnik „Rheinischer Merkur”, który pojmował swą misję inaczej niż jego właściciel.
„Kościół opuszcza wiernych” – napisał w pożegnalnym i agresywnym komentarzu Michael Rutz, redaktor naczelny „Rheinischer Merkur”, krytykując niemiecki episkopat za podjęcie decyzji o zaprzestaniu finansowania sztandarowego pisma katolickiego w Niemczech. W obecnej postaci istnieje ono od 65 lat i było jedynym tygodnikiem katolickim dostępnym w całym kraju.

Veröffenlichung/ data publikacji: 27.11.2010

Coraz mniejszy projekt „Polska The Times”

Warszawskie wydanie gazety będzie się ukazywać tylko dwa razy w tygodniu.

Veröffenlichung/ data publikacji: 26.11.2010

Schlechte Nachrichten für Jaroslaw Kaczynski

Die polnischen Abendnachrichten waren ein PR-Instrument der Partei Recht und Gerechtigkeit. Das hat sich geändert

Veröffenlichung/ data publikacji: 19.11.2010

Raport KRRiT: "Wiadomości" po ciemnej stronie

"Wiadomości" TVP 1 podczas sierpniowych walk o krzyż pod Pałacem Prezydenckim zachowywały się jak rzecznik "obrońców" krzyża - to smutny wniosek z analizy programów informacyjnych publicznej TV z pierwszej połowy sierpnia

Veröffenlichung/ data publikacji: 19.11.2010

"Wiadomości" TVP już nie tak dobre dla partii Kaczyńskiego

W pierwszym tygodniu listopada programy informacyjne telewizji publicznej zdominowała sprawa rozłamu w PiS. Dlatego o tej partii mówiono najwięcej i negatywnie.
Fundacja im. Batorego analizowała programy informacyjne TVP w programach ogólnopolskich w pierwszym tygodniu listopada, czyli na trzy tygodnie przed wyborami samorządowymi. Skrupulatnie liczono czas poświęcony partiom oraz sposób ich przedstawiania (neutralny, negatywny, pozytywny).

Veröffenlichung/ data publikacji: 16.11.2010